شخصیت قهرمان چیست؟ قهرمانان چه شخصیتی دارند؟ شخصیت یک ورزشکار چگونه باید باشد تا به قهرمانی برسد؟ آیا برای رسیدن به قهرمانی، داشتن یک شخصیت خاص لازم است؟ آیا شما از یک شخصیت خاص برای قهرمانی برخوردار هستید؟ چه کاری یا چه کارهایی باید انجام دهید تا به شخصیت قهرمانی برسید؟ چه کارهایی را نباید انجام دهید تا به شخصیت یک قهرمان برسید؟

با این مقاله همراه شوید تا به این سوالات اساسی پاسخی شفاف بدهم و بتوانید یک شخصیت قهرمان را از خودتان بسازید.

آلکس فرگوسن: من اگه مجبور باشم که بین شخصیت قهرمان و استعداد بالا یکی را انتخاب کنم، قطعا شخصیت قهرمان را انتخاب می کنم.

Sir Alex Ferguson

 

تعریف شخصیت:

شخصیت مجموعه ای از رفتارها، نگرش ها، عادات و ویژگی های یک فرد در شرایط مختلفی است که او را منحصر به فرد و متمایز می کند.

من خودم شخصا اگر کسی از استعداد بالایی نسبت به بقیه برخوردار باشد تضمین نمی کنم که قهرمان شود، اگر کسی از شرایط و امکانات بهتری نسبت بقیه برخوردار باشد تضمین نمی کنم که قهرمان شود، حتی اگر کسی علاقه بیشتری برای ورزش و قهرمانی داشته باشد باز هم تضمین نمی کنم که قهرمان شود. اما اگر کسی شخصیت واقعی قهرمانی داشته باشد می توانم تضمین کنم که این ورزشکار می تواند قهرمان شود.

اگر دوباره برگردیم به تعریف شخصیت که یک تعریف نسبتا کامل است. شخصیت مجموعه ای از طرز فکر و رفتار و عادات یک ورزشکار در شرایط مختلف است. یعنی شما به عنوان یک ورزشکار در شرایط مختلف و غیر قابل پیش بینی که در طی تمرینات و مسابقات و زندگی بوجود می آید چه رفتاری و چه عکس العملی و چه طرز فکری نسبت به آن شرایط دارید؟ این طرز فکر و رفتار، یا شخصیت شماست یا شخصیت شما را شکل می دهد.

شخصیت یک ورزشکار حرفه ای چگونه باید باشد تا به قهرمانی برسد؟ شخصیت یک قهرمان چگونه باید باشد؟

من روی دو قانون و نکته اساسی تاکید می کنم که به نظر من اگر هر ورزشکاری یا هر کسی در حوزه ورزش یا هر حوزه دیگری که در آن فعالیت دارد آن را به کار بگیرد بخش بسیار بزرگی از مسیر اهدافش را طی کرده است. آن دو نکته و قانون اینست: اول) همان شخصی که باید باشی، باش. دوم) کاری را که درست است انجام بده نه کاری را که دوست داری.

The hero character2

این دو قانون را در زندگی ات و خصوصا زندگی ورزشی ات به کار بگیر آن وقت می بینی که چه نتایج بزرگی می توانی از آن به دست آوری. حالا بریم سراغ توضیح دادن این دو قانون:

قانون اول) همان شخصی که باید باشی، باش:

شما در طول دوران ورزشی تان با ورزشکاران و قهرمانان بزرگی چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم ارتباط می گیرید و از آنها اطلاعات زیادی را کسب می کنید و با خودتان فکر می کنید که: می خواهید شبیه فلان قهرمان شوید یا باید شبیه فلان قهرمان شوید تا به موفقیت و قهرمانی برسم. 

اما من اینجا می خواهم این تذکر را به همه ورزشکاران بدم که شما تنها می توانید از آنها الگو برداری کنید نه کپی برداری. چون شما با هم تفاوتهای خیلی زیادی دارید و شرایط بسیار متفاوتی را تجربه کرده اید پس نمی توانید که شبیه او باشید اما می توانید که از او الگو بگیرید. شما می توانید از برخی از خصوصیات شخصیتی قهرمانان، مثل تکنیک ها و تاکتیک های او الگو بگیرید اما باید همان تکنیک ها و تاکتیک ها را در خودتان جستجو کنید. اجازه بدهید که مغز شما فکر کند، اجازه بدهید که ذهن شما درگیر و فعال شود، وارد چالش ها شوید و با خودتان درگیر شوید تا راه حل را در خودتان پیدا کنید و از درون خودتان رشد کنید. منظور من اصلا این نیست که از بقیه الگو نگیرید اما همان الگویی که از بقیه می گیرید را درونی کنید و مدل خودتان را پیدا کنید.

یه مثال براتون می زنم: من زمانی که مطالعه می کنم انگار آن نویسنده‌ی کتاب را الگوی خودم قرار می دهم اما قرار نیست که تمام کتاب در زندگی خودم کپی برداری کنم اما از بخش هایی از آن کتاب را الگوبرداری می کنم و آن را برای خودم شخصی سازی می کنم.

روی صحبت من با نوجوانان و جوانانی است که آرزوها و رویاهای بزرگی دارند و برای همین می خواهند که از قهرمانان و اسطوره های ورزشی تقلید کنند. اما دوباره تاکید می کنم که شما در درون خودتان قهرمان هستید حالا می توانید با الگوبرداری از قهرمانان بزرگ (اصلا مهم نیست که او را دوست دارید یا ندارید) روی خودتان فکر کنید و اون شخصیت قهرمانی خودتان را بروز دهید. چون شما رفتار و عادات و ویژگی ها و طرز فکر منحصر به فردی دارید و بیشتر سعی کنید که روی آن کار کنید.

 The hero character3

قانون دوم) کاری را که درست است دوست داشته باشید و انجامش دهید نه کاری را که صرفا دوست دارید:

من در دوره هدفگذاری خیلی زیاد روی این نکته تاکید دارم و صحبت کردم راهکار دادم که ورزشکار حتما و حتما باید کارهایی را انجام دهد که درست است نه کاری را که دوست دارد. به لطف خداوند توی فضای مجازی اطلاعات زیادی در مورد قهرمانی و قهرمان شدن و اینکه چه کارهایی را باید برای قهرمانی انجام دهید و چه کارهایی را نباید انجام دهید، وجود دارد. پس شما می دانید یا می توانید که بدانید چه کارهایی و چه رفتارهایی و چه طرز فکری شما را به قهرمانی و اهدافتان می رساند و چه کارهایی و رفتارهایی و طرز فکری شما را از قهرمانی دور می کند. حالا اگر شخصیت قهرمان داشته باشید یا برای خودتان ساخته باشید قطعا همان کارهایی را انجام می دهید که شما را به اهدافتان نزدیک تر می کند اما اگر شخصیت قهرمان نداشته باشید یا آن را برای خودتان نساخته باشید، با اینکه می دانید که چه کارهایی درست است و چه کارهایی نادرست است اما تنبلی می کنید، انواع بهانه را می سازید، از زیر کار در می روید، توجیه می کنید و این یعنی نداشتن شخصیت قهرمان.

یه سوال مهم: آیا اینجا دیگه مهم است که این شخص چه استعداد و توانایی ها و شرایط و امکاناتی دارد؟

اصلا مهم نیست، چون این شخص یا این ورزشکار شخصیت قهرمان ندارد پس قهرمان نمی شود. یادتان باشه که من در مورد شخصیت قهرمان صحبت می کنم نه شخصیت رفتاری شما در زندگی. ممکن است که شما یک شخصیت محترم و کمک کننده داشته باشید اما شخصیت قهرمان نداشته باشید. ممکن است که شما یک شخصیتی داشته باشید که دارای ارتباطات اجتماعی متعددی هستید و خیلی خوب و راحت می توانید ارتباطات سالم و مفیدی را برقرار کنید اما شخصیت قهرمان نداشته باشید. اما همانطور که این شخصیت ها را توانستید بسازید می توانید شخصیت قهرمان را نیز بسازید.

یه جمله بسیار مهم:

کسی که شخصیت قهرمانی داشته باشد بین دو کار درست که او را به قهرمانی نزدیک تر می کند، آن کاری را انتخاب می کند که درست تر است.

این یک نکته بسیار مهم است. چون این تفاوت بین یک قهرمان و یک قهرمان اسطوره ای است که قهرمانی خودش را بارها تکرار می کند. شخصیت واقعی قهرمانی تمام کارهای روزانه خود را، تمام ارتباطات خود را، تمام طرز فکر خود را، تمام تمرینات خود را بر اساس ورزش و قهرمانی می سنجد و هر چیزی که او را بیشتر به سمت هدف و قهرمانی نزدیک تر کند با شور و اشتیاق آن را انجام می دهد.

آیا برای رسیدن به قهرمانی داشتن یک شخصیت قهرمانی خاص لازم است؟

The hero character2

بله. شخصیت شما باید خاص و مخصوص شخص شما باشد. آن شخصیت در درون خود شما قرار دارد و باید آن را پیدا کنید. و باز هم تاکید می کنم الگو بگیرید، مشاوره بگیرید، تحقیق کنید اما شخصیت خودتان را پیدا کنید. برخی از رفتارها بین خیلی از قهرمانان مشترک است و اصلا برای قهرمانی قانون است. مثلا همه قهرمانان در تمرینات کاملا جدی و متمرکز و قاطع هستند. اما نوع این جدیت و قاطعیت و تمرکز آنها با همدیگر متفاوت است ولی در هر صورت جدی و متمرکزند. آنها نیز می توانند که از همدیگر الگو بگیرند تا راحت تر بتوانند که مدل خودشان را پیدا کنند. حالا این جدیت و قاطعیت شما در تمرینات و مسابقات و زندگی چقدر است؟ این تمرکز و جدیت شما در تمرینات انفرادی، گروهی یا در اردوهای تیم ملی و با حضور مربیان چقدر است؟

اگر شما همیشه و همه جا جدی و متمرکز هستید و سعی دارید که همیشه به آن اضافه کنید یعنی شخصیت وجودی شما جدی و متمرکز است که این یکی از خصوصیات برجسته شخصیت یک قهرمان است.

شاید الان بگویید که تمرکز و جدیت در اردوهای تیم ملی نسبت به تمرکز و جدیت در تمرینات فردی و باشگاهی خیلی متفاوت است. من هم می گویم: بله که متفاوت است اما منظور من اینست که شما در هر حالتی و هر جایی که باشید، آیا بیشترین جدیت و تمرکز را دارید؟ مهم اینست که از بیشترین انرژی و تمرکز و جدیت تان استفاده کنید وگرنه اندازه آن خیلی مهم نیست. چون اگر از بیشترین مقدار آن استفاده کنید هر لحظه بر مقدار آن اضافه می شود.

شخصیت حسن یزدانی مخصوص حسن یزدانی است، شخصیت کریستین رونالدو مخصوص کریستین رونالدو است، اگر آن را دستکاری کنند یا بخواهند که از دیگری تقلید و کپی برداری کنند مطمئنا دچار سردرگمی هایی می شوند که به ضرر خودشان است. شما می توانید از این قهرمانان الگو بگیرید همانطوری که همین قهرمانان از قهرمانان دیگری الگو گرفتند تا به مدل و شخصیت خودشان رسیده اند، اما از آنها کپی برداری نکنید.

خصوصیات یک شخصیت قهرمان چگونه است؟

هر شخصی خصوصیات و شخصیت منحصر به فرد خودش را دارد و اگر آن شخص یا ورزشکار خصوصیات و شخصیت خودش را بشناسد و آن را پرورش دهد می تواند با توجه به آنها اهدافش را مشخص کند و به آن دست پیدا کند.

من در اینجا می خواهم که خصوصیات و ویژگی های شخصیت یک قهرمان را عنوان کنم و یک نکته را عرض می کنم که هیچ ورزشکار و قهرمانی نیست که از همه این خصوصیات در بالاترین سطح ممکن داشته باشد و ضمنا همه ورزشکاران از همه آنها برخوردار هستند اما به اندازه ای که روی آن کار کرده اند. بنابراین شما سعی کنید که ابتدا آن خصوصیت و ویژگی ای که در آن قوی هستید را به خوبی پرورش دهید تا قویتر شوید و آنهایی را که ضعیف هستید را هم در نظر بگیرید تا آنها را نیز به سطح بالاتری برسانید.

قهرمانان معمولا دارای چنین خصوصیات شخصیتی هستند:

  1. کنجکاو و خلاق هستند:
    یعنی همیشه در پی کشف و ایجاد راههای جدید برای عبور از چالش ها و موانع هستند. شاید آن راهها ناشناخته و خطرناک باشند اما آنها بسیار ریسک پذیر و خلاق هستند. برای همین است که کارهای ریسکی و خلاقانه و خارق العاده ای را انجام می دهند. آنها به این فکر نمی کنند که: چرا نمی شود؟ بلکه به این فکر می کنند که: چطوری می شود؟ تفاوت زیادی بین این دو سوال وجود دارد. 
    پس شما به عنوا یک ورزشکار که می خواهید شخصیت یک قهرمان را برای خودتان بسازید هیچ وقت به این فکر نکنید که: چرا کارم خوب نمی شود؟ چرا نمی توانم اون رقیب رو شکست بدم؟ چرا نمی توانم قهرمان شوم؟ چرا نمی شود که فلان رکورد را بزنم؟ 
    شما کافی است که فقط طرز سوال تان را تغییر دهید و بگویید که: چطوری می توانم رشد کنم؟ چطوری می توانم فلان رقیب را شکست بدم یا فلان رکورد را بزنم؟ همین تغییر سوال به شما ایده های نابی می دهد که از شما یک شخصیت قهرمان می سازد.
  2. خستگی ناپذیر و توقف ناپذیر هستند:
    اصلا قرار نیست که خسته نشوند. البته که خسته می شوند اما با وجود خستگی قدرتمندانه ادامه می دهند، اما این خستگی باعث توقف آنها نمی شود. آنها اگر بارها در شکست دادن رقبا یا در شکستن یک رکورد شکست بخورند، شاید خسته شوند، اما متوقف نمی شوند. آنها به تلاش شان با کیفیت و کمیت بیشتری ادامه می دهند تا به هدف شان برسند.
  3. وابسته به عوامل بیرونی نیستند:
    برای یک شخصیت قهرمان خیلی مهم نیست که بقیه چه نظری یا چه دیدگاهی در مورد او دارند. آیا از او انتقاد می کنند، آیا او را مسخره می کنند، آیا از او تعریف و تمجید می کنند. اصلا مهم نیست. او می خواهد از همه آنها به سود خودش استفاده کند. ورزشکار، اگر به شخصیت قهرمانی برسد طبق همان تعریفی که ابتدا از شخصیت قهرمان داشتم با همان شرایطی که دارد، با همان امکانات و استعدادی که دارد، با همان تشویق ها و کمبودها و مسخره شدن ها و انتقادها می خواهد که قهرمان شود و از تمام تلاش ذهنی و جسمی خودش استفاده می کند تا به قهرمانی برسد.
  4. روی اصول خودش پایبند و استوار است:
    در شرایط مختلف و در ارتباط با آدمهای مختلف اصول خودش را زیر پا نمی گذارد. در واقع با موج حرکت نمی کند. اصول تمرینی که دارد را به اجرا می گذارد، اصول ارتباطی را که دارد را عمل می کند، اصول مسابقه ای خودش را رعایت می کند و همه این اصول را بر طبق اهدافش تعیین می کند. 
    The hero character10
  5. جدی، جسور، پیگیر و قاطع هستند:
    دقت داشته باشید که من در مورد شخصیت یک قهرمان در محیط ورزشی اش صحبت می کنم نه در مورد شخصیت رفتار یک انسان در زندگی. ممکن است نقش یک ورزشکار در زندگی شخصی خودش به عنوان یک دوست یا برادر یا خواهر یا هر چیزی غیر از شخصیت ورزشی اش بسیار بی خیال و یا شوخ طبع یا آرام و مهربان باشد اما موقع تمرین و مسابقه بسیار جدی و جسور و جنگنده باشد. چون شخصیت یک قهرمان را دارد.
    نوع جدیت ورزشکاران هم با هم متفاوت است. بعضی از ورزشکاران هستند که در جنگندگی و جسارت بسیار جدی هستند اما بعضی دیگر در لاک دفاعی بسیار جدی هستند.
  6. مسئولیت پذیر هستند:
    مهمترین ویژگی مشترک تمام قهرمانان دنیا مسئولیت پذیری آنها در قهرمان شدن یا نشدن خودشان هستند. چون شخصیت یک قهرمان را برای خودشان ساختند، پس مسئولیت قهرمانی خودشان را نیز خودشان به عهده می گیرند. مسئولیت پذیری این نیست که من مسئولیت شکست یا عدم پیشرفت خودم را به عهده بگیرم اما هیچ تلاش برای جبران آن نکنم. مسئولیت پذیری این نیست که من مسئولیت شکست خودم را به عهده بگیرم اما دائم با خودم یا با بقیه گفتگوی ذهنی یا کلامی منفی داشته باشم که چرا حق من رو خوردند، چرا من اینقدر بد شانسم، آسیب دیدگی من باعث شد که من ببازم و غیره.
    مسئولیت پذیری یعنی مسئول قهرمان شدن یا نشدن خودم با توجه به شرایط موجود هستم. یعنی شرایط را درک می کنم و می پذیرم اما با توجه به این شرایط من به عنوان یک ورزشکار که شخصیت قهرمان دارم چگونه می توانم که قهرمان شوم؟ این شخصیت یک قهرمان است.
  7. خودشان را به چالش می کشند:
    آنها قبل از آنکه رقیبان، مسابقات، انتخابی ها آنها را به چالش بکشند خودشان را به چالش می کشند. آنها از چالش فراری نیستند، اتفاقا مشتاق چالش هستند چون می دانند و درک می کنند که به وجود آوردن این چالش ها و حل کردن آنها باعث رشد و پیشرفت آنها می شود. پس اگر می خواهید یکی از خصوصیات بر جسته شخصیت یک قهرمان را برای خودتان بسازید یا برای خودتان چالش به وجود بیارید و آن را حل کنید یا به دنبال چالش باشید و یا وارد چالش هایی شوید که شاید از آن بترسید ولی بهش حمله کنید.
  8. رویاهای بزرگی دارند و برای دستیابی به آن هدفگذاری می کنند و با تمام وجود در جهت آن تلاشِ سخت ذهنی و جسمی انجام می دهند:
    اگر می خواهید که شخصیت یک قهرمانِ واقعی را برای خودتان بسازید باید یک رویا و هدف بزرگ را برای خودتان در ذهن تان ترسیم کنید و نسبت به رسیدن به این رویا به خودتان باور داشته باشید.
    چرا من اینقدر روی رویا و هدف تاکید دارم؟ چون من اولین دوره ای را که طراحی کردم و در سایت گذاشتم "دوره نحوه هدفگذاری در ورزش و نحوه رسیدن به آن" است و زمانی که ورزشکار اهدافش مشخص و واضح باشد آن وقت راحت تر می تواند که شخصیت قهرمان را برای خودش بسازد. هر چند ورزشکارانی هم هستند که ابتدا شخصیت یک قهرمان را دارند و بعدها اهداف بزرگی را برای خودشان ترسیم می کنند و به آن می رسند چون شخصیت یک قهرمان را دارند.

اینها خصوصیات یک ورزشکار با شخصیت قهرمان است. از شما تشکر می کنم که تا اینجای مقاله با من همراه بودید.

منبع این مقاله سایت مثبت خود است لطفا با ذکر منبع آن را به دیگران هم معرفی کنید.

در پناه الله یکتا همیشه بیشتر و بهتر از خودمان باشیم.

Heroic belief