در این مقاله سعی دارم که به شما نشان دهم که مدل موفقیتِ خودتان را پیدا کنید. ضمنا می خواهم راهکارها و قوانینی را برای شما باز کنم که همه افراد موفق از آن ها استفاده می کنند و برای همین است که آنها الگویی شده اند که ما می خواهیم با استفاده از این الگوهای موفق به مدل موفقیت خودمان برسیم. ما چاره ای جز موفقیت یا تلاش برای موفق شدن نداریم. ما اصلا نمی توانیم ساکن باشیم، چون یا باید بهتر شویم، یا اگر بهتر نشویم قطعا بدتر می شویم. پس این مقاله را با دقت و تمرکز بخوان و تمریناتی را که در آن مطرح کردم و شناختی که از آن بدست می آورید را در ذهن و زندگی تان به کار بگیرید تا آماده موفقیت در کار خودتان شوید.

هر کاری، هر حرفه ای و هر موفقیت یا شکستی را در این جهان می شود از دید روانشناسی و ذهنی بررسی کرد. مثلا روانشناسی موفقیت، روانشناسی ورزشی، روانشناسی پول و ثروت، روانشناسی ارتباطات، روانشناسی بازار و ... و اتفاقا هر کدام از این موارد هم می توانند به شاخه های دیگری نیز تقسیم شوند. پس همه انسانها حق دارند و البته باید علم و آگاهی مناسبی را از علم روانشناسی داشته باشند و البته چقدر عالی می شد که همه رشته های دانشگاهی بطور تخصصی روی رشته روانشناسی در شغل و کاری که می خواهند واردش شوند، کار می کردند.

حالا مهم نیست که شما ورزشکار هستید، مکانیک هستید، خانه دار هستید، دانشجو هستید، بازاری هستید و یا هر حرفه و شغلی که الان دارید یا بعدا می خواهید وارد آن شوید. شما در هر صورت در آن حرفه یا شغل می خواهید که موفق شوید و باز هم موفق تر شوید و نیاز دارید که عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، روی کاری که انجام می دهید متمرکز باشید، برای موفقیت پُر انگیزه و پُر انرژی باشید، سرسخت و مقاوم باشید، صبوری داشته باشید، دارای هدف باشید، متعهد باشید و سایر فاکتورهای ذهنی و روانی را که همه آنها جزء آمادگی ذهنی و روانی برای کسب موفقیت است در خودتان بسازید تا به موفقیت برسید.

👈   اعتقاد من بر اینست که:

"همه، یا باید موفق شوند یا برای موفقیت شان تلاش کنند، و ما برای موفقیت به شناختِ خودمان، ذهن مان، و قلب مان نیاز داریم".

555

اینکه می گویم باید موفق شوید یعنی حتی اگر یک خانم خانه دار هم که باشید باید در خانه داری و تربیت فرزندان و برقراری گرمای خانواده هم موفق باشید یا برای موفقیت تلاش کنید. البته که میزان موفقیت مشخص نیست اما تلاشِ درست با شناختِ خود و با دانش و آگاهی و با اقدام کردن به آن، شما را به آرامش و احساس خوب می رساند.

شاید بپرسید که:

اصلا روانشناسی موفقیت یعنی چی؟

خُب نیازی نیست که تعریف دقیقی برای آن پیدا کنیم چون هر کسی با توجه به شناختی که از درونِ خود دارد و با توجه به روانشناسی ای که از کارِ خود دارد و با توجه به آن چیزی که می خواهد به آن برسد و برایش تلاش می کند، می تواند تعریف مجزا و اختصاصی  خود را از "روانشناسی موفقیت" داشته باشد. اما نکته مهم اینجاست که شما با مطالعاتی که دارید، دوره هایی که شرکت می کنید یا تهیه می کنید، تجربیاتی که کسب می کنید، اهدافی که دارید و در طول سال ها آگاهی و شناختی که نسبت به خودتان و هدف تان پیدا می کنید آن وقت می توانید مدل روانشناسی موفقیت خودتان را تعریف و پیدا کنید. اینکه شما چطور می توانید موفق شوید؟

هر کسی مدل موفقیتِ مختص به خودش را دارد و هر کسی باید مدل موفقیت خودش را خودش پیدا کند و هیچ دو نفری که موفق شده اند مدلِ کپی به هم را نداشته اند هیچ دو نفری که می خواهند موفق شوند نمی توانند دقیقا مثل هم عمل کنند و به یک میزان از موفقیت برسند. شما باید آموزش هایی را که می بینید یا می شنوید یا می خوانید و یا خودتان تجربه می کنید را برای خودتان شخصی سازی کنید تا برنامه هایی را برای خودتان طراحی کنید که مدلِ موفقیت خودتان را پیدا کنید. پس هیچ نسخه واحد برای همه وجود ندارد. شاید یک کتاب یا یک دوره برای خیلی ها تاثیر گذار و کاربردی باشد و خیلی ها را به تغییر و موفقیت برساند اما باز هم آنهایی که موفق شده اند توانسته اند که خودشان و مدل طرز فکر و ذهنیت خودشان را بهتر بشناسند و همین شناخت و تغییر باعث موفقیت شان شده است.


حالا به اصل داستان می رسیم:

چطوری مدل موفقیت خودمان را پیدا کنیم؟

5656

این مهمترین سوالی است که شما در طی روز باید به آن فکر کنید.

 ✅   واقعا چطور می توانم که موفق شوم؟  ✅

شاید با خودتان فکر کنید که موفقیت خیلی سخت است. اینجا هم می توانم بگویم که حق با شما نیست و هم می توانم بگویم که حق با شماست.

حق با شما نیست، چون فقط کافی است که: "به آنچه که می دانید درست است عمل کنید نه آنچه را که دوست دارید". شما می دانید که چقدر باید تلاش کنید، شما می دانید که چه کارهایی را باید انجام دهید یا انجام ندهید، شما می دانید که چه طرز فکری را باید بسازید یا تغییر بدهید، شما می دانید که چه سبک زندگی را باید بسازید، شما حتی می دانید که چه چیزهایی را باید بخورید و چه چیزهایی را نباید بخورید. خلاصه بگم که شما و من خیلی چیزها را می دانیم اما عمل نمی کنیم. پس حق نداریم که بگیم موفقیت سخته یا نشدنی. بلکه شرایط موفقیت برای همه وجود دارد فقط باید آرام آرام به آن عمل کنیم. در ادامه راهها و قوانین آن را به شما معرفی می کنم تا متوجه شوید که واقعا آنقدرها هم سخت نیست.

حق با شماست، چون عمل کردن واقعا سخت است. در دنیای امروز همه می توانند که حرف های خوبی بزنند، همه با یک سرچ ساده در گوگل یا اینستاگرام می توانند کلی محتوا راجب ذهن و موفقیت و احساس خوب و ارتباطات عالی بدست بیاورند اما نمی توانند عمل کنند. می دانید چرا نمی توانند عمل کنند؟

"چون ما موفق نشدن را خیلی بیشتر از موفق شدن تمرین کرده ایم".   💯

چرا بعضی ها نمیخواهند موفق شوند؟

ما دیر بیدار شدن را خیلی بیشتر از سحرخیزی تمرین کرده ایم، ما پُرخوری را خیلی بیشتر از به اندازه خوردن تمرین کرده ایم، ما تنبلی و اهمال کاری را خیلی بیشتر از تلاشِ زیادی تمرین کرده ایم، ما اینستاگرام و صفحه سرچ اینستاگرام را خیلی بیشتر از مطالعه و نوشتن تمرین کرده ایم، ما حواس پرتی را خیلی بیشتر از تمرکز تمرین کرده ایم. حالا با این همه تمرین برای موفق نشدن، می خواهیم تمرینات و کارهایی را انجام دهیم که موفق شویم. قطعا کار سخت و دشواری است. اما یادتان باشه که نتیجه ای شیرین خواهد داشت.

حالا بیاییم که مدل موفقیت خودمان را بشناسیم و می بینید که واقعا موفقیت آنقدرها هم سخت نیست، فقط کافیه که تمرینش کنیم. از شما می خواهم که این موارد را تمرین کنید تا موفقیت تان را تمرین کرده باشید و آن وقت است که موفقیت خودش به سراغ تان می آید.


 1️⃣  آموزش پذیر باشیم:

خیلی از شماها آموزش هایی را می بینید یا می شنوید یا می خوانید اما حاضر نیستید که به آن عمل کنید. شما وقتی که آموزش پذیر باشید یعنی حاضرید که به آن عمل کنید و حتی اگر دوست هم نداشته باشید اما چون درست است بهش عمل می کنید. اما اگر فقط آموزشی باشید خیلی موارد را یاد می گیرید اما عمل نمی کنید، چون آموزشی هستید. پس تفاوت زیادی بین آموزش پذیر بودن و دنبال آموزش رفتن با آموزشی بودن هست. خیلی از افراد جامعه فقط آموزش را می بینند یا می شنوند یا می خوانند اما پذیرش عملی ندارند و این مشکل کار است.

حالا خودتان را آماده کنید، چون می خواهم یک آزمون از شما بگیرم که ببینید و متوجه شوید که واقعا چقدر آموزش پذیر هستید؟  👊

الف) شما برای آموزش و یادگیری برای موفقیتِ خودتان، حاضرید از چیزهایی که در زندگی تان دوست دارید، بگذرید و آنها را برای مدت زمان مشخصی رها کنید؟🤔

حاضری از پولت بگذری که آموزش ببینی، حاضری از دوست دختر یا دوست پسرت بگذری تا برای هدف و موفقیتت متمرکزتر باشی، حاضری از فیلم هایی که دوست داری بگذری، حاضری از غذاهایی که دوست داری بگذری، حاضری حتی از خانواده بگذری که برای موفقیت و هدفت تلاش کنی؟؟؟؟  🤔

رشد شخصی و فردی

همه اینهایی را که گفتم را نباید حذف کرد اما آیا حاضری که بعضی ها را تا یکسال، یا تا یک ماه و تا هر اندازه ای که لازم بود حذف کنید و تمام پول و انرژی و زمان و تمرکز و اراده خودتان را صرف یک هدف کنید و برای رسیدن به آن هدف آموزش ببینید و عمل کنید تا به آن برسیدآموزش پذیری واقعا سخت است. چون وقتی که برای اولین بار آموزشی را می بینیم یا می شنویم یا می خوانیم آن وقت متوجه می شویم که ما سال ها برعکس آن عمل کرده ایم یا بهتر بگویم سال ها بر عکس آن تمرین کرده ایم. حالا خیلی سخت است که همه آن تمرینات را کنار بگذارم و این آموزش را بپذیرم. اما وقتی که دلیل آموزش را درک کنید و نتیجه آموزش را تصویرسازی کنید متوجه می شوید که آموزش پذیری لذت بخش است. این کاری است که تمام افراد موفق به شکل افراطی آن را انجام داده اند.

پس کتاب های زیادی را بخوانیم، آموزش های زیادی را ببینیم و بشنویم، خاطرات و تجربیات و آگاهی های ارزشمندی را در یک دفتر یادداشت کنیم و حالا بصورت اندک هم که شده اما به طور پیوسته به آن عمل کنیم و در جهت آن رفتار کنیم تا هر چه بهتر و سریعتر مدل موفقیت مان را پیدا کنیم. آن وقت می دانیم و باور می کنیم که موفقیت هم آنقدرها سخت و دست نیافتنی هم نیست.


 2️⃣  با آگاهی بیشتر نسبت به خودمان، اهداف مان، عملکردمان و نتایج مان زندگی کنیم:

این شاید بهترین آموزشی باشه که من می توانم به شما بدهم. ذهن آگاهی یا خودآگاهی یا خودشناسی (البته این سه تا تفاوتهای جزئی با هم دارند اما در ریشه یکی هستند و آن خودِ تو هستی) وقتی که می گویم با آگاهی بیشتر نسبت به خودت زندگی کن یعنی خودت را به خوبی و درستی بشناسی:

🧐   بدانی و آگاه باشی که در یکسال گذشته به چه موفقیت هایی رسیدی؟ چرا؟ 

🧐   بدانی و آگاه باشی که در یکسال گذشته به چه شکست ها یا نشدن هایی رسیدی؟ چرا؟

🧐   بدانی و آگاه باشی که در یکسال آینده به چه اهداف و برنامه هایی می خواهی برسی؟ چرا؟

🧐   بدانی و آگاه باشی که اگر قرار است موفق شوی، چطور می توانی موفق شوی؟ و اگر قرار است شکست بخوری، چطور قرار است شکس بخوری؟حالا می توانی موفقیت را تقویت کنی، و از شکست پیشگیری کنی.


باز هم از شما سوال می پرسم:  ⁉️

⚡    تصور کنید که به موفقیتی که در یکسال آینده می خواهید رسیدید؟

⚡   (واقعا تصور کنید که در شغل تان موفق شده اید، به آن قهرمانی ای که می خواهید رسیده اید، به آن ثروت و درآمدی که می خواهید دست پیدا کرده اید. حالا ببینید که چه احساسی دارید؟ چه کارهایی انجام داده اید؟

⚡   چه کارهایی انجام نداده اید؟

⚡   چه مهارت هایی را کسب کرده اید؟ چه آموزش هایی دیده اید؟)

حالا آن فردی که در واقع خودِ شما هستید چه توصیه ای به این فردی که الانِ شما هست دارد؟ (سخت است که خودت به خودت انتقاد کنی، یا شاید حالت از خودت و کارهایی که الان داری انجام می دهی بهم بخورد، شاید آنقدری سخت باشد که مغزتان اجازه این تصویرسازی و این توصیه ها و این تمرین سخت را ندهد. من شک ندارم که مغز دقیقا همین کار را خواهد کرد چون شما می خواهید که موفق شوید و برای موفقیت نیاز به تغییر دارید و برای تغییر نیاز دارید که برخلاف آنچه که قبلا تمرین کرده اید تمرین کنید. اما هدیه این تمرین که به موفقیت شما منجر می شود را از خودتان دریغ نکنید)

تلاش ورزشکار


 3️⃣  موفقیت خودمان را هر روز تعریف کنیم و زندگی کنیم: موفقیت خودتان را هر روز برای خودتان یا افرادی که با شما هماهنگ هستند تعریف کنید.در واقع هم خواسته هاتون را تعریف کنید، هم شخصیت تان و هم توانمندی هایتان. 

من مثالی پراکنده از تعریف موفقیت را اینجا برایتان می نویسم:

  • من اگر در روز 10 ساعت کار مفید انجام بدهم به یک موفقیت شگفت انگیز دست پیدا می کنم.
  • من می خواهم ارتباطات فوق العاده ای با خانواده برقرار کنم تا با روحیه و انرژی عالی تری برای اهدافم تلاش کنم.
  • من می خواهم ارتباطاتِ با برخی از دوستانم را قطع کنم و با برخی دیگر کم کنم تا تمرکز بیشتری روی کارم داشته باشم.
  • من می خواهم صبح ها یک ساعت زودتر بیدار شوم و یک برنامه صبح گاهی داشته باشم.
  • من از این به بعد ده درصد درآمدم را پس انداز می کنم.
  • من فعلا یک قهرمانِ خیالی هستم و برای اینکه به یک قهرمانِ واقعی تبدیل شوم باید تا جایی که امکان دارد مثل یک قهرمان واقعی تمرین و زندگی کنم.
  • من می خواهم هر ماه یک عادت بَد یا اشتباه را در خودم حذف و یک عادت خوب و درستی که در جهت اهدافم باشد را در خودم ایجاد کنم.
  • و . . .

مهم نیست که موفقیت خودتان یا راههای رسیدن به موفقیت خودتان را با چه کلماتی می نویسید، مهم اینست که به چند درصد از آن عمل می کنید. اما یک نکته بسیار مهم را به شما می گویم که اگر به آن عمل کنید همینجا موفقیت تان تضمین می شود چون خودم بطور عجیب و غریبی به آن ایمان پیدا کرده ام و خودم به طور وسواس گونه ای به آن عمل کرده ام و می خواهم که خیلی بیشتر به آن عمل کنم: (این اعدادی که در ادامه می آیند فقط یک مثال است که شما منظور مرا بیشتر متوجه شوید)

شما اگر به 30 درصد آن چیزهای درستی که می گویید عمل کنید به همان اندازه موفق می شوید، اگر به 40 درصد آن عمل کنید به موفقیت بیشتری دست پیدا می کنید، اگر به 60 درصد آن عمل کنید موفقیت تان خیلی بزرگتر می شود، اگر به 70 درصد آن عمل کنید به موفقیت چند برابری دست پیدا می کنید، اگر به 80 درصد آن عمل کنید به یک موفقیت رویایی می رسید و اگر به 90 درصد آن عمل کنید به یک موفقیت باور نکردنی و شگفت انگیزی می رسید که تعداد بسیار کمی از افراد تاریخ به آن رسیده اند.


♦️♦️♦️   یه مثال برای شما آورده ام:

تفاوت بین افتخار و جایزه قهرمان المپیک و نایب قهرمان المپیک و شکست خورده های المپیک چقدر است؟ کسی که قهرمان المپیک می شود به افتخار و اعتبار و جایزه های چند برابری می رسد. 🧐

آیا قهرمان المپیک چند برابر نایب قهرمان یا بقیه رقبا تمرین کرده است؟ 🧐  قطعا خیر.

اما کمی تلاش اضافه تر بعد از آخرین تلاش اش این تفاوتهای شگفت انگیز را ایجاد کرده است.

رشد شخصی و فردی

♦️♦️♦️   یه مثال دیگر:

کسی که رتبه برتر کنکور  در رشته پزشکی یا مهندسی می آورد به چه رشته ها و شغل هایی دسترسی دارد و بعدا به چه درآمدهایی می رسد؟ (امیدوارم که دیگه منظورم را کامل متوجه شده باشید)

پس کافی است که هر روز کمی بیشتر به دانسته های خودمان عمل کنیم بعدا متوجه می شویم که موفقیت هم آنقدرها سخت نیست.


چه زمانی می توانیم به دانسته های خودمان عمل کنیم؟  👊

 1️⃣  زمانیکه آموزش پذیر باشیم و حاضر باشیم که از آن چیزهایی که دوست داریم بگذریم،

 2️⃣  با آگاهی بیشتر نسبت به خودمان و هدف مان و موفقیت یا شکست مان زندگی کنیم،

 3️⃣  موفقیت خودمان را هر روز تمرین کنیم.

دوستان عزیزم برای هر کدام از این موارد می شود یک کارگاه یک یا چند روزه برگزار کرد اما از شما می خواهم که در این سه مورد کمی عمیق تر شوید که موفقیت تان را تضمین کند.

   برای مشاهده کلیک کنید