این پنج تا کار رو انجام نده، تیم ملی مال توئه

ما خیلی مواقع فکر می کنیم که تنها با انجام برخی کارها می توانیم به اهداف، موفقیت و قهرمانی برسیم. در حالیکه خیلی مواقع هست که با انجام ندادن برخی از کارهایی که انجام می دهیم هم می توانیم به اهداف، موفقیت و قهرمانی برسیم.

می خواهم نقاب از چهره پنج کاری بردارم که مطمئن هستم آنها را انجام می دهی و همان ها باعث عدم موفقیت و قهرمانی تو شده است. حالا اگر این پنج کار را انجام ندهی دو تا اتفاق جالب برای تو رقم می خورد:

✅ اول اینکه سراغ کارهای درست و مهم می روی،
✅ دوم اینکه کارهای درست و مهم را خیلی بیشتر و با کیفیت تر از قبل انجام می دهی. آیا اینها موفقیت تو را تضمین نمی کند؟؟ تو آنها را انجام نده، من موفقیت و قهرمانی تو را تضمین می کنم.

هیچ جمله ای به اندازه این جمله نمی تواند که ما را بترساند:

 من مسئول کامل تمام زندگی خودم هستم، من مسئول کامل تمام شکست ها و پیروزی های خودم هستم  

و هیچ جمله ای به اندازه این جمله نمی تواند که به ما انرژی و امیدواری بالایی دهد:

 من مسئول کامل زندگی خودم هستم، من مسئول کامل تمام شکست ها و موفقیت های خودم هستم 

این دو تا جمله دقیقا شبیه هم هستند اما هم ما را می ترساند و هم به ما امید می دهد.

وقتی که از این جمله بترسیم، خب به خودمان می آییم که:

  • پس کسی نمی تواند برای ما کاری انجام دهد؟!
  • به کسی دل نبندیم؟!
  • منتظر کمک کسی نباشیم؟!
  • منتظر نباشیم تا فلانی به دادمان برسد یا پارتی من شود یا مرا از این مخمصه نجات دهد؟؟؟!!!

حالا اتفاقا از این جمله انرژی بگیر و امیدوار باش. چون وقتی که تو مسئول تمام زندگی خودت هستی، پس یعنی این لیاقت و شایستگی را داری که کنترل و مدیریت آن را به دست بگیری و آن را به هر سمتی که می خواهی هدایت کنی، چون فقط تو هستی که می توانی کارهایی را برای خودت انجام دهی که هیچ کس دیگری نمی تواند این کارها را برای تو انجام دهد یا هیچ کس دیگری نمی تواند به خوبیِ تو برای تو کاری انجام دهد.

حالا چطور می توانی این مسئولیت را به بهترین شکل انجام دهی؟

فقط کافی است که این پنج تا کار را انجام ندهی آن وقت بهت قول دادم که:


"تیم ملی و قهرمانی جهان و المپیک مال توئه"


 

1) تمرکزت را از دست نده:

تیم ملی و المپیک

ما در دنیایی زندگی می کنیم که می توانم این ادعا را داشته باشم که: توجه و تمرکز انسانها گران قیمت ترین چیزیست که در آن وجود دارد. شما دقت کنید که انسانها برای جلب توجه و تمرکز دیگران چه تبلیغات گران قیمتی را انجام می دهند، چه هزینه هایی را قبول می کنند، چه توانایی هایی را به کار می گیرند، چه اشتیاقی دارند، دست به چه کارهای درست و نادرستی می زنند و خلاصه هر چی بگم کم گفتم.

شما نگاه کنید که سایت ها و پیج ها و کانال ها و آدم هایی که توانسته اند بیشترین توجه و تمرکز مردم را به سمت خودشان جلب کنند بیشترین و گران قیمت ترین تبلیغات را نیز دارند و بیشترین فروش را انجام می دهند. ورزش هایی که توجه بیشتر مردم و تماشاچی ها را به سمت خود جلب کند، ورزشکارانش بالاترین دستمزدها را به خودشان اختصاص می دهند. و تمام دنیا، تمام تبلیغات، تمام بازاریابی ها، تمام تکنیک ها، تمام آموزش ها، تمام فن بیان و سخنوری ها، و بسته بندی ها و تنوعات دنیا برای اینست که توجه بیشتری را به خودشان جلب کنند.

اصلا خداوند هم از ما می خواهد که بیشترین توجه و تمرکزمان را به نعمت هایش جلب کنیم و از او سپاسگزار باشیم و همواره او را یاد کنیم، که البته این تنها توجهی است که بیشترین سود و منفعت را برای ما به همراه دارد تا مورد لطف و رحمت بیشتری از جانب خداوند قرار بگیریم.

  • حالا سوال مهم اینجاست: ذهن ات را متوجه چه چیزی یا چه کسی یا چه کاری می کنی؟؟
  • و سوال مهم تر: چه سودی برای تو دارد؟
  • و مهمتر اینکه: آیا کار مهم تر یا شخص مهم تری وجود ندارد که توجه و تمرکزت را به آن اختصاص دهی؟

ورزشکاران عزیز؛ شما ظرفیت محدودی از تمرکز دارید. مثلا اگر معیاری برای آن در نظر بگیریم شاید 10 کیلو، 50 کیلو یا اصلا 100 تمرکز داشته باشید. پس محدود است. اگر 20 کیلو از این تمرکز را به فضای مجازی و چت کردن اختصاص دهید، 10 کیلو را به اینکه: "نهار چی بخورید؟" اختصاص دهید، 20 کیلو را به حواشی و درگیری و حرفهای دیگران اختصاص دهید، 10 کیلو را به ارتباطات، 10 کیلو را به شکست های قبلی و ناامیدی اختصاص دهید. حالا با چه تمرکزی می خواهید بروید بهترین تمرین تان را ارائه دهید. شاید از لحاظ جسمانی خیلی خوب تمرین کنید، فشار بیارید، عرق کنید، خسته شوید. اما تمرکز ناکافی در تمرین باعث یک فاجعه می شود و فاجعه اینست که:


آن عملکردی که در تمرین دارید در مسابقه نخواهید داشت.


پس فقط کافیست که تمرکزت را از دست ندهی و آن را برای ارزشمندترین کاری که داری (یعنی ذهن و زندگی و تمرین و مسابقه ات) نگه داری. آن وقت خواهی دید که قدرت یادگیری و به خاطر سپاری ات چقدر افزایش می یابد، علاقه و اشتیاق و انگیزه ات خیلی بیشتر می شود، قدرت ریسک پذیری و چالش پذیری ات افزایش می یابد و به خودت ایمان و باور بیشتری پیدا می کنی.


2) اعتماد به نفس ات را خراب نکن:

تیم ملی و المپیک

قاطعانه و با تمام وجودم می گویم که: اولین و مهمترین و بیشترین کسی که می تواند اعتماد به نفس شما را خراب کند خودتان هستید. و البته که اصلی ترین کسی که می تواند به شما اعتماد به نفس دهد باز هم خودتان هستید.

حالا شاید بپرسید که: چطوری؟

به تفسیر ذهنی شما مربوط می شود. مثلا شما در یک مسابقه یک عملکرد خیلی خوب به نمایش می گذارید، چه حالتی به اعتماد به نفس شما دست می دهد؟ آیا اعتماد به نفس شما بیش از حد می شود و شما دچار غرور می شوید، آیا اعتماد به نفس شما بیشتر می شود و باعث می شود که بیشتر و با کیفیت تر از قبل تمرین کنید، آیا دچار کمبود اعتماد به نفس می شوید چون آن عملکردِ عالی را شانسی و اتفاقی تفسیر می کنید؟ همه اینها به تفسیرِ ذهنیِ شما مربوط می شود.

یک مثال دیگر: من به خودم اعتماد ندارم که یک ورزشکار عالی شوم.

اینجا دیگه مهم نیست که چه استعدادی دارم، با چه اساتیدی کار می کنم، چه شرایط و امکاناتی دارم، وقتی که خودم به خودم اعتماد ندارم که می توانم یک ورزشکار حرفه ای در سطح بالا شوم پس قطعا نمی شوم.

حالا سوال من اینست که:

چه کسی بدترین ضربه را به اعتماد به نفس می زند؟ چه کسی می تواند اعتماد به نفس را به من برگرداند؟


 

قطعا فقط خودِ من هستم که می توانم اعتماد به نفس را در خودم از بین ببرم یا در خودم بسازم، و قطعا دیگران هم می توانند در از بین بردن یا ساختن اعتماد به نفس در من نقش داشته باشند اما در نهایت باز هم به تفسیر ذهنی من مربوط می شود. وقتی اعتماد به نفس من از درون ساخته شود، وقتی که خودم به اعتماد به نفس خودم ضربه ای وارد نکنم دیگران اگر بخواهند که اعتماد به نفس مرا از بین ببرند، من اعتماد به نفس ام افزایش پیدا می کند، و اگر بخواهند که به من اعتماد به نفس بدهند باز هم اعتماد به نفس من افزایش پیدا می کند.

پس امکان دارد که شما تعاریف زیادی از دیگران در مورد خودتان بشنوید، یا انتقادات و سرزنش هایی را از سایرین در مورد خودتان ببینید و بشنوید، اما اصلا به خودتان اجازه ندهید که اعتماد نفس تان را خراب کنید. اصلا توجه تان را صرف خراب کردن اعتماد به نفس تان نکنید. داشتن اعتماد به نفس بالا و تمرکز حرفه ای با هم می توانند از شما قهرمانان اسطوره ای بسازند که خیلی ها شما را الگوی خودشان قرار دهند، پس آنها را ناامید نکنید.


3) سبک زندگی ات را داغون نکن:

رسیدن به المپیک و تیم ملی

برخی ها با کارهایی که انجام می دهند سبک زندگی خودشان را داغون می کنند. من همیشه به خودم می گویم که:

"رضااااا تو برای موفقیتت، همیشه روی لبه تیغ حرکت می کنی".

این اصطلاح یعنی چی؟ من در طول روز با پیشنهادات مختلفی از شرایط مختلف مواجه می شوم:

صبح که از خواب بیدار می شوم، آیا به خوابم ادامه بدهم و بخوابم یا بیدار شوم؟

زمانی که بیدار می شوم: آیا به روتین صبحگاهی ام برسم یا کار راحت تری را انجام دهم؟

یک پست جذاب در صفحه سرچ اینستاگرام می بینم: آیا آن را باز کنم و پست های مشابه آن را ببینم یا بیام بیرون؟

خانمم بهم پیشنهاد دیدن یک فیلم را می دهد: آیا بدون برنامه و فکر کردن بگم باشه و دو ساعت را صرف فیلم کنم یا اول برنامه ام را تمام کنم بعد اگه وقت شد که فیلم را هم ببینیم؟

یک مهمانیِ خارج از برنامه برام پیش میاد: آیا برم مهمانی و آنجا خوش باشم یا آن را به تعویق بیندازم و به برنامه اصلیِ زندگی ام برسم؟

جواب به تمام این سوالات فقط یک ثانیه طول می کشد "بله یا خیر"، هر "بله ای" که به بقیه می دهم یعنی به اهداف و برنامه هایم می گویم "خیر"، و هر "بله ای" که به اهداف و برنامه هایم می دهم یعنی به بقیه می گویم "خیر"

و اما این جواب یک ثانیه ای که همان "لغزشِ روی لبه تیغ" است می تواند دو ساعت یا یک روز یا یک هفته و در نهایت یک عمر را از من بگیرد. چون اگر جواب من به لذت های آنی و کوتاه مدت و بی فایده "بله" باشد باید ساعت ها برای آن وقت بذارم و صرف این زمان و انرژی و تمرکزِ ارزشمند باعث می شود روزِ من، هفته‌ی من و عمرِ من تلف شود. برای همین وقتی که یک سبک زندگیِ درست و بر پایه اهداف و برنامه هایمان انتخاب کنیم و دیگه اجازه ندهیم که کسی یا چیزی یا برنامه ای، آن را تغییر دهد یا بهتر بگویم آن را داغون کند، آن وقت رسیدن به اهداف آنقدرها نیز سخت نیست.


4) روتین های خوب، برنامه های اصلی و تمریناتت را رها نکن:

رسیدن به تیم ملی و المپیک

روتین های خوب، برنامه های اصلی و تمریناتِ تو به قیمت جانِ تو هست.

این حرفِ من را تو خالی تفسیر نکنید واقعا بین جسم و جان تان و اهداف تان، بدون شک اهداف تان را انتخاب کنید.

پس این را هرگز فراموش نکن و منظور من از این مورد به دو شکل هست:

  ✅ اول اینکه به هیچ وجه روتین های خوبی را که ساختی رو ترک نکن و برنامه های اصلی زندگی ات را رها نکن و در تمرینات غیبت نداشته باشی.

یعنی هر کاری، هر کسی، هر مهمانی، هر جشنی، هر لذتی، هر تفریحی، هر درخواستی و هر پیشنهادی را فدای اهدافت کن. هیچ کدام از اینها در روز مسابقه به دادِ تو نمی رسند الی تمریناتِ با کیفیتِ تو. پس به هیچ قیمتی روتین ات را ترک نکن، برنامه ات را رها نکن و تمرین ات را قطع نکن.

من نمی دانم قیمت یک مهمانی چقدر می ارزد؟ قیمت یک جشن عروسی یا تولد چقدر می ارزد؟ قیمت یک قرار چقدر می ارزد؟ اما این را می دانم که هیچ وقت به قیمت یک روتین یا اجرای یک برنامه یا انجام یک تمرین نمی ارزد، چون آن تمرین قرار است که تو را به قهرمانی تبدیل کند که اصلا قیمتی ندارد و بعدها به خودت افتخار می کنی که هر مهمانی، هر قراری، هر جشنی، هر کسی، هر درخواستی و هر چیزی را فدای تمرین کردی.

  ✅ دوم اینکه یادت باشه که رشدِ تو فقط در آن تمرینی نیست که در باشگاه انجام می دهی.

فاصله بین دو تا تمرین ات، سرنوشت آمادگی و مسابقه تو را رقم می زند.
اینکه بعد از هر تمرین چه کارهایی را انجام می دهی یا نمی دهی که بیشترین و بالاترین بازدهی را از انجام آن تمرین بُرده باشی؟ بسیار مهم است

و نکته بعدی اینکه: 

چه شرایطی را برای تمرین بعدی فراهم می کنی تا بهترین تمرینِ زندگی ات را انجام دهی؟

 

خدایاً! عجب نکاتی رو گفتم که اگر آنها را انجام دهید دیگه قهرمانی خیلی سخت نیست. پس تمرینِ تو فقط ساعت 6 تا 8 غروب نیست. تمرین بعدیِ تو از 8 غروب تا 6 عصر روز بعدی نیز ادامه دارد (البته اگر تمرین دیگری نداشته باشی. پس تو چه کارهایی را برای تمرین ات انجام می دهی که به سود تمرین ات هست؟ چه کارهایی را انجام نمی دهی که به سود تمرین ات هست؟


5) آموزش و یادگیری ات را هرگز فراموش نکن:

رسیدن به تیم ملی و المپیک

ورزشکار باید در تمام طول دوران ورزشی اش در پیِ آموزش و یادگیری باشد. اصلا ورزشکاران عالی، یادگیرنده های بی نظیری هستند. شما همیشه باید در حال یادگیری یک تکنیک و تاکتیک باشید، همیشه در حال آزمایش و امتحان همان تکنیک و تاکتیک باشید، همیشه در حال بازخورد گرفتن از همان تکنیک و تاکتیک باشید، همیشه باید در حال اصلاح همان تکنیک و تاکتیک باشید، همیشه باید در حال آزمایش و امتحان دوباره و دوباره و دوباره همان تکنیک و تاکتیک باشید و همیشه از مربیان و قهرمانان دیگر در مورد همان تکنیک و تاکتیک سوال بپرسید، الگوهایی را پیدا کنید و از آنها یاد بگیرید، فیلم هایی را تهیه کنید و آن را با خودتان و مربی تان تحلیل کنید. این یعنی آموزش و یادگیری همیشگی و دائمی.

یکی دیگر از آموزش هایی که باید انجام دهید و ورزشکارانِ بسیار کمی هستند که آن را به خوبی انجام می دهند، "رشد شخصیت و درونی، و آمادگی روانی" است. کسی که حتی فقط یک مسابقه را شرکت کرده باشد به طور کامل می داند که اهمیت آمادگی ذهنی و روانشناسی ورزشی در مسابقات چقدر زیاد است. حالا اگر چند مسابقه را شرکت کرده باشید به اهمیت این موضوع بیشتر آگاه می شوید. پس شما به خوبی می دانید که آمادگی ذهنی و رشد شخصیتِ قهرمانی چقدر می تواند در به اجرا گذاشتن عملکردتان در مسابقات، چقدر می تواند تاثیرگذار باشد.

شما می دانید برای افزایش کیفیت تمرینات به چه آمادگی ذهنی نیاز دارید، شما می دانید که اهمیت تمرکز و اعتماد به نفس چقدر زیاد است، شما می دانید اگر در مسابقات استرس بر شما غالب شود چه فاجعه ای رقم می خورد. پس لازم و ضروری است که در این موضوعات نیز مطالب تخصصی و حرفه ای زیادی را یاد بگیرید و ما در سایت مثبت خود بیشترین تلاش ممکن را برای فراهم کردن این شرایط برای شما انجام داده ایم و می توانید از آنها استفاده کنید.

خبر خوب یا بد اینست که: خیلیا به این موضوع اهمیت چندانی نمی دهد و به شکل تخصصی و عملی به آن نمی پردازد. شاید خیلی از مربیان به شاگردان شان تاکید کنند که باید اعتماد به نفس داشته باشند، باید روی ذهن شان بشدت کار کنند، باید در تمرین و مسابقه تمرکز داشته باشند، نباید در مسابقه استرس داشته باشند و ... اما معمولا نمی توانند که آن را به طور عملی و پایداری به ورزشکاران شان آموزش بدهند. چون آنها در رشته تخصصی خودشان متخصص هستند پس نیاز هست در بحث های آمادگی ذهنی نیز به متخصص خودش مراجعه کنند.

البته مسئله روانشناسی ورزشی و آمادگی ذهنی در کشورهای دیگر نیز به آن اندازه ای که شایسته است به آن بها داده نشده است. اما قطعا کشورهای دیگر خیلی از ما جلوتر هستند. پس شما پیش قدم باشید تا متفاوت عمل کنید.

رضا خزایی هستم محقق و روانشناس ورزشی سایت مثبت خود

در پناه الله یکتا همیشه بیشتر و بهتر از خودمون باشیم.